Contact | Kontakt

Daniel Čejchan
mail@danol.cz

Categories | Rubriky

Admin

2BIT/ZS: Třetí semestr na FITu

Krátké shrnutí předmětů, se kterými se setkáte v 3. semestru studia na FITu.

IAL | Algoritmy

Předmět o třídění, řazení, vyhledávání, stromech a hashovacích tabulkách se señorem Honzíkem a jeho pseudopascalovským jazykem. Ve svých slidech používá diagramy signatur, což jsou snad nejnepřehlednější diagramy, jaké jsem viděl. Přednášky úmorné, úkoly jsou pascalovský kód přepsaný do Cčka (pro ty, kdo nechápete o co jde, tak prostě mizérie :D), s vedením předmětu těžká domluva (např. při reklamacích)… Nejhorší na tom je to, že studenti se programovacím stylem, jaký je nám v tomto předmětu prezentován, inspirují: takto nás to učí, tak to musí být dobře, ne?

IFJ | Formální jazyky a překladače

Tento předmět jsem měl rád. Profesor Meduna a tým kolem něj (např. doktor Zbyněk Křivka, který se staral o půlsemestrálky a projekty) jsou příjemní, vstřícní a rozumní lidé. Většina témat předmětu je podávána velice formálně (matematicky přesné definice), ale je to formalismus jasně definovaný, dobře vysvětlený a dá se naučit a pochopit. Přednášky profesora Meduny jsou na dobré úrovni. Pro mne byly překladače velice zajímavé téma (dělal jsem na něj i bakalářku) a tento předmět mě toho jednoznačně spoustu naučil.

Projektem je implementace interpretu jazyka; každý rok se jedná o jiný jazyk navržený týmem IFJ, vzniklý osekáním nějakého existujícího jazyka (Lua, Pascal, C++, Java, …) V tomto projektu jsou poprvé (v rámci povinných předmětů) týmy, a to týmy 4-5členné. Jak jsem uváděl v předchozím příspěvku, píšu to i sem: pokud jste vedoucí, buďte ostří; pokud nejste vedoucí, poslouchejte vedoucího, neserte na to a dodržujte termíny! Nepodceňte projekt, je velký a člověk u něj musí aspoň trochu přemýšlet. Ale je také velice zajímavý a jeho vypracování vás opravdu mnohému naučí.

I opravování projektů je v tomto předmětu řešeno důstojně — člověk má k dispozici až dvě pokusná odevzdání, takže pokud na projektu pracuje rozumně, má možnost získat zpětnou vazbu ještě před finálním odevzdáním. Navíc byli opravovatelé otevření diskuzi i po odevzdání a byly vypsány termíny pro reklamace.

Abych předmět jenom nechválil, tak říkám, že se mi moc nelíbí precedenční analýza a nutit nás ji implementovat v interpretu bylo poněkud bolestivé. Rekurzivní sestup rulez!

INM | Numerická matematika a pravděpodobnost

Poslední z trojice matematik poskytovaných FEKTem, vedená doktorem Novákem (měl jsem ho i na cvika). Tato se zaměřuje na (jak název napovídá) numerickou matematiku (numerické integrování, derivování, řešení rovnic) a pravděpodobnost, dále tam taky byly interpolační křivky a spliny. Tedy témata celkem zajímavá a užitečná. Na doktora Nováka jsem slyšel negativní ohlasy, ale mě přišel sice relativně náročný, ale férový.

INP | Návrhy počítačových systémů

Další předmět zaměřený na VHDL a hardware. Učivo zajímavé a srozumitelné. Jako druhý projekt jsme navrhovali vlastní procesor, který zpracovával brainfuck. Celkem sranda, ale znovu mi připomněl, že nemám rád VHDL.

ISS | Signály a systémy

Předmět plný integrálů, konvolucí, Fourierových transformací, kosinusovek a komplexních exponenciál. Celý semestr jsem nerozuměl zhola ničemu, až teprve před zkouškou jsem si k tomu pořádně sedl a začalo mi to zapadat do sebe. Za mě to byl asi nejsložitější předmět na bakalářském studiu (co se týče složitosti na pochopení), ale nějakým zázrakem jsem si z něho (a pak ještě z IFJ) odnesl plných 100 bodů. Když jsem si to pak procházel před státnicemi, tak jsem seznal, že to není ani tak moc učiva, ale prostě to dá hodně práce, než se do toho člověk dostane. Ale zase to, co se tam učí, je v praxi dobře použitelné — hrátky s audiem, modulace signálů, …

BAN4 | Angličtina

Celkem směšný předmět. Na to, že jsem měl být ve skupině s nejlepší úrovní angličtiny (netvrdím, že takovou úroveň mám), někteří mí kolegové nebyli schopní dát dokupy jednoduchou větu. Středoškolský až základoškolský přístup učitelů, výklad v češtině, typické nesmyslné prezentace, které všichni známe ze středních, vyplňování cvičení v učebnicích, minimum konverzace a psaní textů. Takhle jsem si teda angličtinu na vejšce nepředstavoval.

 


 

VUT FIT | Rozcestník

Bakalářské studium

Magisterké studium (obor MIN | Inteligentní systémy)