2BIT/LS: Čtvrtý semestr na FITu

Ohlédnutí za předměty, které jsem absolvoval ve čtvrtém semestru mého studia na FITu.

IDS | Databázové systémy

Z tohoto předmětu jsem nebyl nijak moc nadšený. SQL vás tam naučí, ale snaží se vám do hlavy nacpat také spoustu nezajímavého a neužitečného balastu. Například jsem nepochopil smysl normalizace a normálních forem; má jít o jakýsi formální proces, jak správně navrhnout databázi, ale podle mě to většina programátorů dává bez většího přemýšlení na první dobrou. Místo freewarového a všeobecně pro začátečníky dostupnějšího MySQL nás učili komerční Oracle. A také po nás chtěli (jenom do projektu) naprosto příšerný jazyk PL/SQL. Také nějaké věci ohledně fyzického uložení databází, které jsem neměl šanci si zapamatovat.

IPK | Počítačové komunikace a sítě

Síťařina není oblast, která by mě bavila, a to se také podepsalo na tom, že mě nebavil tento předmět (vedení v tom bylo nevinně). Co ale nechápu, je celková posedlost fakulty UNIXem; například v tomto předmětu se projekty musely stavět přímo na BSD socketech, nemohli jsme použít žádné vyšší knihovny. Alespoň nám povolili C++ místo ANSI C…

IPP | Principy programovacích jazyků a OOP (+PHP)

Učivem celkem zajímavý předmět, přednášky mě ale moc nebavily. Obsahoval dva projekty se zajímavými zadaními (mohli jste si vybrat z několika kombinací), první se dělal v PHP a druhý v Pythonu. Moc mi není jasné, proč do tohoto předmětu nacpali PHP, ale nijak mi to nevadilo.

IZG | Základy počítačové grafiky

Celkem zajímavý předmět, kde se učí rasterizace přímek, křivek a polygonů, shadery, matice, osvětlovací modely, prostě tak nějak přesně to, co jsem si pod tímto předmětem představoval. Cvičení ale bohužel probíhala tak, že všichni postupovali podle zadání a málokdo věděl, co vlastně dělá. Cvičení i projekt se zakládaly na jakémsi FIŤáckém grafickém enginu, který byl psaný v C.

IZU | Základy umělé inteligence

Další zajímavý předmět, který vás naučí něco, co se vám v budoucnu může hodit. Na cvikách se budete učit s PROLOGem, který je zajímavý a přinutí vás přemýšlet trochu jinak, a LISPem, který není zajímavý a přinutí vás trpět. Z přednášek pro mne byla nejzajímavější a nejužitečnější ta druhá (slidy č.2). Následující přednášky mě pak zahltily informacemi, které jsem nebyl schopen zcela vstřebat, braly látku velice rychle a dopodrobna.

ICP | Seminář C++

V rámci bakalářského studia se musíte naučit alespoň jeden z těchto jazyků: C++, Java nebo VHDL (každému odpovídá jeden povinně-volitelný předmět). Já jsem si vybral C++ i Javu, protože jde o předměty za čtyři kredity, u kterých je jedinou náplní (kromě nepovinných přednášek) vypracování projektu, což je pro mne nejpříjemnější forma učení (navíc, C++ jsem už uměl) — pouze zápočet, žádná známka, žádná půlsemestrálka, žádná zkouška. Projekt byl tvorba GUI aplikace, což je tak nějak můj obor; dělala se desk(top)ová hra Othello neboli Reversi. Fajn projekt, člověk měl hodně svobody.

IJA | Seminář Java

K tomuto předmětu platí všechno to, co platí pro ICP uvedené o oddíl výš. Až na malé variace bylo stejné i zadání projektu (takže jsem mohl použít stejný objektový návrh, hehe). Jedinou změnou byla nutnost vypracování tří malých domácích úloh; jednalo se o implementaci OOP návrhu pro závěrečný projekt podle předložené dokumentace. Šlo tedy o jakousi přípravu na projekt, nebo snahu přinutit studenty lépe si rozvrhnout práci. Na těchto úkolech bylo zajímavé to, že objektová struktura, kterou po vás chtěli implementovat, byla špatně navržená. Přišlo mi, jako by onen OOP návrh vypracovával nějaký doktorant bez jakékoli programovací praxe (resp. kterého praxe byly úkoly, které mu dávali dřívější doktorandi, kteří své schopnosti nabyli stejným způsobem). Předkládání něčeho takového jako učební látky by mělo být trestné. Oproti Honzíkovu IALu z třetího semestru se to ještě navíc tvářilo jako seriózní návrh. Takovéhle věci by měly být vyšperkované a promyšlené, protože se studenti tímto návrhem inspirují a podobným způsobem pak sami programují.

 


 

VUT FIT | Rozcestník

Bakalářské studium

Magisterké studium (obor MIN | Inteligentní systémy)

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *