1MIN/LS: Osmý semestr na FITu

Druhý semestr prvního ročníku magisterského studia oboru inteligentních systémů (MIN). Nutno podoknout, že na přednášky jsem v půlce semestru přestal chodit. Můj mozek již přestal zvládat několikahodinové poslouchání výkladu, a to i u těch zajímavějších přednášek, a chtěl jsem mít klid na projekty.

HPR | Prezentační dovednosti

Druhý ze soft skills předmětů, který jsem absolvoval u doktora Kaláška. Oproti komunikačním dovednostem jsem ale zde měl mnohem lepší zkušenost. Člověk si vzhledem k možnostem poměrně hodně vyzkoušel prezentování před ostatními a s různými možnostmi přípravy.

PRL | Paralelní a distribuované algoritmy

Obsahově podobné Algoritmům (IAL), nicméně tentokrát jsme se zabývali tím, že algoritmy běžely paralelně na více procesorech. Zde nám ale nepřednášel señor Honzík, ale señor Hanáček, jehož přednášky byly na lepší úrovni. Je pravda, že ve slidech používal také něco na způsob Pascalu, ale, hmmm… nějak to nerušilo. Použitelnost slidů k učení byla na některých případech ale mizerná; některé důležité algoritmy se z nich nedaly absolutně pochopit a bylo třeba vyhledat undergroundově předávané záznamy přednášky, které pomohly alespoň trochu.

Projekty nebyly nutně špatné, ale požadavek dokumentace mi přišel pro takovýto rozsah projektu spíše otravný. Navíc po nás chtěli provést praktické měření složitosti algoritmů, což mi pro algoritmy, které jsou stavěny pro to, aby běžely na tolika procesorech, kolik je například prvků v poli, přijde jako pitomost, když máte k dispozici domácí čtyřjádrovou mašinu (nebo školní šestijádrový server).

WAP | Webové aplikace

Celkem pohodový předmět, nicméně berte v potaz, že jsem už s webovými technologiemi měl celkem zkušenosti. Projekt byl celkem jednoduchý a zajímavý, HTML+CSS+JS. Nebyl jsem moc nadšený z požadavku učit se věci ohledně XML jako XSLT, XPath, atp., ale naučit se to dalo. Podklady ale byly docela extrém – sedmnáct prezentací, každá 50–150 slidů. Týpek vyjmenoval snad každou funkci v JS, každý typ elementu v HTML, každou vlastnost v CSS.

KRY | Kryptografie

Dobrý předmět s docentem Hanáčkem (kterého jsem potkal i na BIS a PRL). Učivo jde celkem do detailů, na zkouškách vás ale netrápí a ptají se jen na ty podstatenější věci. Zajímavé projekty. Jenom se zkouškou mě naštvali – dejte si pozor, abyste přesně splnili zadání; opravujícího nezajímá, že umíte.

SNT | Simulační nástroje a techniky

V podobném stylu jako IMS. Ani lehké, ani příliš těžké, docela zajímavé. Pracný projekt, opět opravovaný doktorem Hrubým – máme si vybrat nějakou vědeckou publikaci věnující se danému tématu (já měl například Resource Constrained Project Scheduling Problem) a replikovat její výsledky – tedy reimplementovat algoritmus, který popisuje. V tomto předmětu jsem si poprvé vyzkoušel relativně seriózní vědeckou práci, ale zabralo mi to spoustu času; zvážil bych větší maximální bodové ohodnocení (aktuálně je projekt za 30). Nicméně jsem rád, že jsem projekt takovéhoto typu na FITu potkal.

Zkouška byla férová, i když mně nedopadla moc dobře kvůli hromadě blbostí. A bylo na ni málo času.

AGS | Agentní systémy

Ačkoli jsem měl vyučujícího tohoto předmětu, doktora Zbořila mladšího, celkem rád (potkal jsem se s ním i v jiných předmětech – IZU, PRL), moje zkušenost s tímto předmětem byla velice špatná. Ze slidů se nedalo učit, byla to sbírka nicneříkajících informací, špatných formalismů, prakticky vůbec jsem nebyl schopen cokoli pochopit. Drtivá většina učiva mi přišla o ničem. Byl to zatím první předmět, u kterého jsem jel na to, abych to dal. Trochu se děsím, protože z AGS je na státnicích několik otázek.

Projekt v tomto předmětu byl svým způsobem zajímavý, ale na druhou stranu v mnoha ohledech utrpení. Jednalo se o týmový projekt, kde jsme měli naprogramovat agenty, kteří chodili po mapě a sbírali suroviny (každý agent měl rozdílné schopnosti). Zadání ale neobsahovalo všechny informace, které jsme potřebovali, a tak jsme museli některé odpovědi hledat ve zdrojových kódech, které přišly se zadáním, a ty byly na bídné úrovni. Dále jsme projekt psali v JASONu. Kromě toho, že bych dokázal najít pár peprných výhrad k některým aspektům jazyka, tak to bylo celé mizerně zdokumentované. A možnost debugování? Ta byla naprosto směšná. JASON sice obsahuje debugger, ale GUI bylo nepřehledné, strašně pomalé. Navíc to nebylo debugování v tradičním slova smyslu – žádné breakpointy, žádné, že byste mohli procházet kód řádku po řádce. A dalším hřebíkem do rakve byl fakt, že jakmile jste spustili debugger, simulace přestala fungovat – když jste v debuggeru chtěli dát další krok, tak se program na slušnou chvíli zasekl, pak to jakoby udělalo krok, ale stav simulace se nezměnil.

FLP | Funkcionální a logické programování

O tomto předmětu jsem někde slyšel, že je těžký, ale mně přišel naprosto v pohodě. Prakticky je to celé o Haskellu a o Prologu. Naučíte se tyto dva programovací jazyky a nemusíte nic řešit. Předmět má nepovinná cvika, na které jsem seznal, že se mi nevyplatí chodit, dva projekty na max. dvě odpoledne, ke kterým navíc automaticky dávají i krátkou zpětnou vazbu (super!), a písemky jsou čisté psaní kódu.

 


 

VUT FIT | Rozcestník

Bakalářské studium

Magisterké studium (obor MIN | Inteligentní systémy)

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *